Представена публикация

СИНГАПУР - едната половина никога не се вижда!

Скъпи приятели, мина доста време от както съм в Сингапур. . . И аз като съветският журналисти и писател Владимир Цветов, който написа ...

петък, 16 юни 2017 г.

Поклон или как един простичък жест на благодарност може да увеличи аплодисментите ви и да доведе до бис




Поклон или как един простичък жест  на благодарност може да увеличи аплодисментите ви и да доведе до бис


Всеизвестен факт е, че всеки знае значението на поклона, но малко артисти умеят да го използват така, че да им донесе някаква "печалба". Две неща искам да уточня. Първото е, че под артисти разбирам хората, които излизат на сцена, за да представят изкуството си. Второто е, че под "печалба" разбирам положителното отношение на публиката към  артиста.

Сега искам да се съсредоточа най-вече над  поклона на певците-артисти. Когато говорим за поклон хората си представят непременно едно накланяне на горната част на тялото по посока на публиката. При жените може да е съпроводено с приклякване. При мъжете със сваляне на шапка и т.н. Всъщност произхода на поклона се крие в приемането на превъзходството на някой над вас. Това може да е по-възрастен, може да е по-високо стоящ в служебната йерархия човек, може и да е монарх, папа, далай лама или друга обществено значима фигура. За всичко до тук изброено си има своите протоколни изисквания, които дори и не написани хората знаят и спазват. В някои общества се наблюдава смесен поклон с ръкуване - част от мюсюлманите в света при ръкуване с по-възрастен член на семейството или главата на семейството освен че се покланят, те хващат ръката на висшестоящия и допират чело до външната страна на дланта, а може и да е съпроводено с целуване на ръка. Подобно е положението и при среща с християнски духовник. На други места, каквито са срещите с монарси като английската кралица, папата и други, посетителят стои в поклон до като висшестоящият не седне или не му даде знак, че може да се изправи. При женските поклони се наблюдава и характерно приклякване, което идва от това, че до сравнително скоро в по-голямата част на света жената беше считана за по-нисше стояща от мъжа. В някои общества това продължава да е така и там жените нямат почти никакви права.

Всичко това са нюанси, но ако изходим от базата, че те са дълбоко закодирани по исторически предпоставки в нашето съзнание, то ние трябва да се съобразим с тях и когато приготвяме поклона си за конкретна песен трябва да се опрем на тях. Не трябва да забравяме и още нещо - в повечето поклони, особено тези, които са създадени от общества с йерархична семейна и обществена структура, по време на поклон кланящият се няма право да гледа в очите приемащият жеста на уважение, наречен поклон.

Що е поклон от гледна точка на сценичните изкуства? Поклонът е израз на благодарност и уважение към публиката, който се характеризира с жест на тялото, което се накланя към публиката от кръста и свеждане на поглед, често придружаван при жените и с приклякване. Следва да се отбележи, че вариациите са безкрайно много. За нас е важно да се знае, че поклона е част от изпълнението ни. 

Да започнем от това - кой не се кланя? Разбира се, че гореспоменатите висше стоящи йерархически фигури - кралски семейства  ( само пред поданиците, а вътре в семейството също има йерархия ), висши духовни лица от различните религии и вероизповедания, но и военните, хулиганите, спортните победители и вероятно други персонажи също. Тогава следва въпроса: Ако пеем песен за Втората световна война и темата е победата над Хитлеро-фашизма, то какъв ще е поклона ни? Естествено, че отдаване на чест в армейски смисъл. Но ако пеем песен по същата тема, на за загиналите другари? Тогава вероятно ще е свързан с сваляне на военната шапка и свеждане на глава или заставане на коляно като символ на едноминутното отдаване на почит на загиналите. Всичко това се отнася за певец облечен като военен. Ако не е, то тогава поклонът ще е съвсем различен, но в първият вариант той трябва да отразява вероятно гордостта от победата, а във вторият мъката от загубата на скъпи нам хора.



 

 





Правя уговорката, че всичко това има своите нюанси и се съобразява с всеки конкретен текст, за да се получи по-внушителен и успешен поклон.

Как се дели поклонът? На какви видове? Поклоните могат да бъдат разделени на индивидуални и групови, дълбоки и плитки, продължителни и кратки, поставени ( хореографски ) или свободни по движение и други.

С поклоните ние освен, че изказваме благодарността си и уважението си към публиката ние и я манипулираме, управляваме я. Вероятно много от вас веднага ще се сетят за последният път, когато са били на театрална постановка или танцов концерт. В края следва една дълга постановка в постановката наречена ПОКЛОН. Ако е театрален спектакъл то първо се покланя масовката, после второстепенните герои, а накрая главният герой. След него 
всички заедно. Тъй като през цялото време звучи ритмична музика, това е мода от последните десет и повече години, то зрителите ръкопляскат в такт и често пъти са на крака. А дали им харесва постановката толкова, че при контролирана от тях ответна реакция - аплодисменти - биха реагирали така не е никак сигурно. Тук говорим именно за управление, манипулиране на публиката посредством поклона. След като са минали първи път героите да се поклонят следва втори кръг от поклони. Той може да е с различна продължителност, но непременно музиката продължава и всички ръкопляскат в такт. Така на края на представлението публиката си отива у дома с впечатлението, че и е харесало поне една, а често пъти и повече степени в повече от колкото действителност се е случило. 

Какво е положението при танцовите спектакли - подобно, просто там ако нямаме ясно изразени роли, както това е предимно в балета, то първо излизат жените, после мъжете, после всички заедно и т.н. Но това е свое го рода танц, красив завършек на спектакъла. 

Колко да продължи все пак поклона при певците-артисти? Това е въпрос, който трудно може да се определи с точност ако говорим за измерване на времето на поклона. В примерите ще видите практиката да се повтори част от песента, в повечето случаи припева, без думи и на него да се покланя изпълнителят. Това определя продължителността на поклона с точност. Но ако нямаме музикален фон за поклона, то тогава колко да продължи? Съвета ми е да се слуша реакцията на публиката. Малко преди да стихнат аплодисментите да приключим с поклона и да излезем от сцената. В никакъв случай не можем да приемем за добър поклон, който се изпълнява в рамките на секунда и след това наблюдаваме бързо излизане от сцената. Често пъти това се извършва върху финалните звуци на песента. А публиката е силно изненадана, че не са и оставили възможност да ръкопляска. Че тя нали за това е дошла!? Да се изяви в концерта като изкаже отношението си с ръкопляскане! 

   


С умението да се покланяме ние можем да удължим ръкоплясканията не само ако имаме музика, но и ако изпълняваме правилно и с умение поклоните си. Публиката е научена от векове, че когато артиста се кланя, то тя трябва да ръкопляска. Обърнете внимание, че аплодисменти получава ВСЕКИ който излезе на сцената. Уважаеми певци, бъдете внимателни към работата си, публиката си и отношенията помежду ви! Използвайте това, което имате като даденост - вашето време на сцената, възможността да управлявате реакциите на публиката, като се подготвите предварително с подходящ мизансцен, слово или друго и не на последно място - готовата да ръкопляска публика!




Ако всичко това, което написах не ви е убедило, че поклонът може да промени в някаква степен отношението на публиката към вас. Ако горното не ви е пояснило силата и ролята на поклона за артиста, то аз ще направя последен опит да ви убедя.

Поклонът е част от песента. Не бива да се кланяте дълбоко и коленопреклонно ако пеете песен за кралски особи от тяхно име. Но ако пеете мускетарска песен вероятно ще извадите шпагата или пък ще направите дълбок реверанс и ще свалите шапката си. 


 
В заключение ще кажа, че поклонът е изкуство, което всеки, който излиза на сцена трябва да владее. Трябва да се научи да слуша публиката и да реагира на аплодисментите и с уважение и самоуважение. В приложените примери ще видите всичко това, което съм описал по-горе и се надявам да го разберете, приемете и усвоите! Това ще доведе до многократни декларации от страна на публиката, че иска да чуе отново и отново ваше изпълнение. Това е познато под кратичката чуждица БИС! Но всичко това зависи не само от поклона, а и от пеенето ви, костюма, подбора на репертоар, сценично поведение, умението да разговаряте с публиката и да се представяте и много други. 

Още интересни видео материали, информация за уроци и майсторски класове можете да намерите в страницата ми www.martinkarnolsky.com .
УСПЕХ!