Представена публикация

СИНГАПУР - едната половина никога не се вижда!

Скъпи приятели, мина доста време от както съм в Сингапур. . . И аз като съветският журналисти и писател Владимир Цветов, който написа ...

понеделник, 21 ноември 2016 г.

Детската Евровизия в Малта – 2016г.

Детската Евровизия в Малта – 2016 г.
Като губим не знаем какво печелим – като печелим не знаем какво губим!


Скочихме да обясняваме, колко добре се е справила Лидия Ганева на детската Евровизия. Интересно! А не трябва ли да си направим изводите в малко по-категоричен и самокритичен план?
Скъпи приятели, колеги и родители на бъдещи малки и не дотам малки кандидати за слава в областта на вокалното изкуство, провокиран от видяното и прочетеното в Интернет по повод конкурса за нова детска песен, който се проведе в Малта, пиша всичко това. Пиша го, за да се опитам да насоча вниманието Ви към нещо изключително важно, което всички се опитват да стоварят на плещите на всеки един малък участник в детската надпревара за най-добра песен.
Да си спомним как по БГ радио обявяват следващото музикално желание или просто следващата песен:”Следва песента Х на изпълнителят У.”. Това се пренася във всеки жанр, свързан с пеене с изключение на оперното изкуство и оперетата, където обявяването на авторите е ПРЕДИ ВСИЧКО! Песента е на АВТОРИТЕ!!! Запомнете това! Не е на изпълнителите!
Какво искам да ви кажа!? Обърнете внимание как прехвърлихме отговорността на едно десет годишно момиче да спечели или не един конкурс ЗА ПЕСЕН! Именно! Лидия Ганева е просто изпълнителят, човекът, който трябва да представи песента, пък било то и написана специално за нея. Та нали утре всеки може да изпее тази песен, ако авторите му позволят и дори и без тяхно позволение?
Този конкурс, скъпи приятели, колеги и родители, е ЗА ПЕСЕН! Да погледнем сега на конкурса от тази гледна точка. Големият губещ ако има такъв е не Лидия Ганева, а Графа. С цялото ми уважение и дългогодишно познанство и приятелство с Графа ще кажа, че той е губещият! И то не защото Лидия Ганева се е провалила, а защото едни хора, които май не са си на мястото, с или без позволението, гласно или не гласно, на Влади Ампов – Графа и неговия екип в Монте мюзик, НЕ направиха нищо! Говоря за „отговорните фактори” в БНТ.
Да погледнем фактите.
1.   Изправиха десетгодишната Лидия САМА на сцената! Зад гърба и постна видео проекция. А можеше да има поне препратки към официалното видео и нещо, което да напълни тази сцена. Светлината също можеше да бъде използвана по-адекватно. За справка – началото на Албания – малко момиче облечено в бяла рокля осветено по начин, че да „пълни” сцената.
2. Кой трябваше да направи постановката на песента на Лидия Ганева? Кой трябваше да я научи какво трябва да прави на сцената? Само вокалният педагог ли е отговорен?
3.     Никой до момента на репетициите не е обяснил на малката Лидия, къде и как се гледа на сцена пълна с камери. Трябваше да се похвалим, че Поли Генова и е разяснила тези неща. Късно. Много късно!!! Това се прави в репетиционната зала от специалистите от БНТ или бъркам?
4.    По правилата на играта участват деца от 9 до 14 години. Независимо от това, че спечели най-малката участничка трябва да отбележим, че имаше ЖЕНИ на сцената. Жени по външен вид с и без грим, начин на пеене, поведение според езика на тялото и според песните си. Е как да ги „сборим” в равностойна схватка тогава?
5.     Графа позволи на себе си да се подложи на оценка в композиторската си работа с ясното съзнание, че не е ясно кой и как го оценява, но е ясно, че няма да е обективно! Да вземем за пример членовете на българското „професионално” жури. Който се интересува може да погледне в страницата на БНТ или на Детската Евровизия кои са участниците в журито и с какво точно са защитили позицията си да оценяват в такова сериозно конкурсно мероприятие!
6.    Да погледнем на журирането – като изключим геополитическите нагласи трябва да отбележим нелепостта на „експерта” в залата, който даде 1 точка на безспорно най-добрата песен, при това не по мое мнение, а на много от останалите професионални журита - тази на Грузия! Да отбележим, че традиционно Русия НЕ НИ ДАДЕ точки. Да отбележим, че е невъзможно да се харесаме на всички, но песента трябва да бъде оценявана с малки отклонения. За пример да вземем журирането като цяло. Оценките варират в постоянни малки граници за всеки изпълнител с изключение на нелепиците и не професионализма в журитата. Нашата песен се движеше уверено на 5-6 място.

7.  Що за експерти са тези две недоразумения с гнезда по главите, които играха спортна гимнастика и рецитираха неритмично нещо? И как ТЕ ще оценяват работата на композитори от цял свят и КОЙ ги обяви за „експерти”? Като любители на популярната музика – може! У дома на дивана пред телевизора - може! С смс-си - може!

Хора, до кога ще изпращаме себе си и другите около нас на артистично заколение?
Защо не си свършим работата както трябва?
Докога екскурзианти ще определят нашите съдби?
Докога някой, който дори не е слушал детска музика, ще се занимава с конкурс за детска песен?
Докога спортисти, журналисти или просто активисти, ще определят кой и как и защо ще прави нещо, а не се вземат можещи и знаещи хора да направят една наистина впечатляваща песен и шоу, които да се запомнят?

Браво Лидия! БРАВО! Ти си герой! Ти се справи повече от блестящо независимо от притеснението и грешките! Независимо от всички, които ти пречеха съзнателно или не! Човек като губи и печели не знае какво се променя в негова полза или вреда в пространството и времето, но мисля, че ти, Лидия, САМО СПЕЧЕЛИ!

Вие, другите, тези, които трябваше да направят участието на Лидия блестящо – дано сте ме разбрали!


П.С. Не изключвам от виновните и себе си!